Dieta bezglutenowa

 

Dieta bezglutenowa to sposób odżywiania, w którym całkowicie eliminuje się gluten zawarty zarówno w produktach naturalnych, jak i przetworzonych. Gluten jest mieszaniną białek znajdujących się w ziarnach pszenicy, żyta, jęczmienia. i owsa[1] (również w orkiszu i innych starych odmianach pszenicy).

Dietę bezglutenową stosują osoby chore na celiakię oraz inne choroby związane ze spożywaniem glutenu, tj. osoby z wrażliwością na gluten inną niż celiakia.

Wrażliwość na gluten inny niż celiakia (NCGS) to termin dotyczący osób, które nie są dotknięte celiakią lub alergią na pszenicę, ale mają objawy jelitowe i / lub pozajelitowe związane z przyjmowaniem glutenu i z poprawą objawów po odstawieniu gluten z ich diety.

Grupy zaburzeń związanych z glutenem objawiają się zaburzeniami przewodu pokarmowego, a także objawami dermatologicznymi endokrynologicznymi, ginekologicznymi, reumatologicznymi oraz ze strony układu nerwowego. Uważa się, że NCGS reprezentuje heterogeniczne grupy z różnymi podgrupami charakteryzującymi się różną etiologią, historią kliniczną i przebiegami klinicznymi. Wydaje się, że NCGS nakłada się na zespół jelita drażliwego (IBS). Istnieje potrzeba ustanowienia ścisłych kryteriów diagnozowania NCGS.

Nowe dowody wskazują, że dieta bezglutenowa może być korzystna dla niektórych pacjentów z objawami żołądkowo-jelitowymi, takimi jak objawy powszechnie występujące u pacjentów z IBS.

Podstawa diety bezglutenowej są warzywa, owoce, bezglutenowe kasze, świeże mięso, mleko, ryby i jajka.

Produktami naturalnie bezglutenowymi są: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy.

Zabronione w diecie bezglutenowej są: pszenica (także orkisz), jęczmień, żyto i zwykły owies* i wszystkie produkty z ich dodatkiem

Zawsze należy zapoznać się ze składem produktu przed spożyciem

Na stronie Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej www.celiakia.pl dostępny jest aktualizowany Wykaz produktów ze znakiem Przekreślonego Kłosa.

Aby zminimalizować ryzyko nieświadomego spożywania glutenu, należy się stosować do kilku zasad:

  1. Starać się wybierać, przede wszystkim, produkty z licencjonowanym znakiem Przekreślonego Kłosa. Produkty te są regularnie badane, a zakłady audytowane.
  2. Wybierać produkty, które nie mają licencjonowanego symbolu Przekreślonego Kłosa, jeżeli na etykiecie widnieje opis lub oznaczenie, że są bezglutenowe. Ich producenci deklarują w ten sposób, że produkty są bezpieczne w diecie bezglutenowej.
  3. Jeśli nie ma się dostępu do produktów opisanych jako bezglutenowe (zwykle dotyczy to produktów przeznaczonych do ogólnego spożycia, typu nabiał, słodycze, wędliny itp.). należy decydować się na te, które oceniane są jako bezpieczne, gdyż z etykiety wynika, że nie zawierają niedozwolonych składników.

W przypadku osób chorych na celiakię i inne choroby związane ze spożywaniem glutenu, konieczność stosowania diety bezglutenowej przez całe życie to wyzwanie zarówno dla chorego, jak i jego rodziny.

[1] Na rynku dostępny jest natomiast bezpieczny certyfikowany bezglutenowy owies z licencjonowanym znakiem Przekreślonego Kłosa.

Podziel się z innymi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami

Nie przegap nowości!