Dieta odchudzająca

Otyłość jest chorobą metaboliczną, wieloczynnikową, o podłożu genetycznym i środowiskowym. Współcześnie obserwujemy wzrost przypadków nadwagi i otyłości nawet u dzieci. Epidemiolodzy biją na alarm. Wzrost występowania otyłości spowodowane jest między innymi zmniejszeniem aktywności fizycznej oraz spożywaniem przetworzonej, wysokokalorycznej żywności.

 

  1. Konsekwencje nadwagi i otyłości:
  • zwiększone ryzyko zachorowalności na cukrzycę typ II,
  • choroby serca,
  • nadciśnienie,
  • zaburzenia czynności wątroby, trzustki,
  • problemy z płodnością.
  • choroby zwyrodnieniowe stawów
  • żylaki
  • obniżona sprawność fizyczna

Wielu specjalistów uważa, iż otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga długotrwałego leczenia i przede wszystkim, zmiany stylu życia.

Wieloletnie obserwacje pokazują, że stosowanie diet niskoenergetycznych umożliwia zmniejszenie masy ciała średnio o 10% masy wyjściowej. Niestety u ok.50% pacjentów po 5 latach obserwuje się powrót do masy ciała przed dietą.

 

  1. Wartości BMI

BMI (body mass index) obliczamy ze wzoru:

BMI = m(kg)/ H²(m²)

Gdzie: m –masa, H -wzrost

 

Wartości BMI:

Niedowaga poniżej: 19 BMI

Waga odpowiednia : 19 –24 BMI

Nadwaga: 25 –30 BMI

Otyłość: > 30 BMI

 

  1. Zasady sporządzania diet odchudzających

Dieta odchudzająca powinna prowadzić do redukcji nadwagi zapewniając prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Źródłem energii oprócz pożywienia powinna być nagromadzona tkanka tłuszczowa.

1 g tkanki tłuszczowej –7 kcal, a 1 kg – 7000 kcal, stąd aby zredukować 1 kg masy ciała w ciągu tygodnia trzeba zmniejszyć kaloryczność o 1000 kcal dziennie

Zapotrzebowanie energetyczne należy obliczać indywidualnie dla każdej danej osoby. Należy wziąć pod uwagę: wiek, wzrost, masę ciała, płeć, aktywność fizyczną, rodzaj pracy itd.

Dieta nie powinna zawierać mniej niż 100 g węglowodanów, gdyż ta ilość chroni organizm przed zużyciem białka i zapewnia odpowiednie spalanie tłuszczu.

Polecane produkty węglowodanowe: kasze gryczane, pieczywo pełnoziarniste, otręby, pieczywo chrupie, razowe.

Przeciwwskazane: ziemniaki, makarony, kasze pozostałe, pieczywo jasne.

Białko zwierzęce o wysokiej wartości odżywczej: należy spożywać w trzech posiłkach.

Polecane produkty białkowe: chude –mięso, mleko, drób, twaróg, jaja w ograniczonej ilości, wędliny.

Mięso czerwone (krwiste) można spożywać tylko kilka razy w miesiącu.

Technologia sporządzania posiłków: bez dodatku tłuszczu, pieczenie, gotowanie, duszenie, w folii, mikrofali, patelni teflonowej;

Należy spożywać dużo warzyw i surówek.

Liczba posiłków: 5 –6

Aby ustalić ile kalorii potrzeba na podstawowe procesy życiowe (w spoczynku) potrzebne jest ustalenie PPM (podstawowa przemiana materii). Następnie należy obliczyć indywidualne całkowite zapotrzebowanie energetyczne ICZA (ICZA = PPM x współczynnik aktywności PAL)

(Przy ustalaniu PPM oraz obliczaniu ICZA możemy skorzystać z gotowych programów przeliczających te wartości, możemy też skorzystać z pomocy dietetyka. Podczas pierwszej wizyty dietetyk na podstawie wywiadu obliczy wszystkie niezbędne wartości. )

W typowej diecie niskoenergetycznej zaleca się:

  • ograniczenie spożycia tłuszczów zwierzęcych,
  • ograniczenie pokarmów węglowodanowych o wysokim indeksie glikemicznym,
  • zwiększenie spożycia wody i warzyw,
  • zwiększenie ilości błonnika (zwiększa uczucie pełności żołądka oraz zmniejsza wchłanianie glukozy, przyczyniając się do zmniejszenia wydzielania insuliny).

 

  1. Rodzaje diet stosowanych w redukcji nadwagi oraz otyłości:
  • Diety niskoenergetyczne
  • Diety bardzo niskoenergetyczne
  • Diety jednoskładnikowe
  • Diety o niskim indeksie glikemicznym
  • Dieta białkowo-tłuszczowa
  • Diety rozdzielne
  • Głodówka.

Większość diet stosowanych bez konsultacji ze specjalistą, może być niebezpieczna dla zdrowia, dotyczy to szczególnie diet jednoskładnikowych, diety białkowo-tłuszczowej i głodówki. Najlepiej skonsultować się z dietetykiem, który dobierze odpowiednią dietę dostosowaną do indywidualnych potrzeb organizmu.

Więcej szczegółów podczas bezpłatnej konsultacji online.

Zapraszam na bezpłatną konsultację online, w czasie której dietetyk przeprowadzi wywiad żywieniowy i na jego podstawie zaproponuje odpowiednie rozwiązania dotyczące zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia.

kontakt@akademiazdrowia-ps.pl

Tel. 791178757

 

 

 

 

Podziel się z innymi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami

Nie przegap nowości!