Na przeziębienie

Sezon przeziębień w pełni. Dzięki odpowiedniej diecie, umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz ruchowi możemy zwiększyć naszą odporność na infekcje. Niezdrowa dieta, siedzący tryb życia mają negatywny wpływ na nasze zdrowie. Spożywanie dużej ilości tłuszczu powoduje nadprodukcję krążących wolnych kwasów tłuszczowych i ogólnoustrojowe zapalenie. Komórki odpornościowe, wolne kwasy tłuszczowe i krążące cytokiny inicjują miejscowe zapalenie. Nasza dieta powinna być zrównoważona i powinna zawierać wszystkie składniki odżywcze – białka, cukry, tłuszcze, witaminy, minerały i błonnik.

Przykładem diety, która doskonale wpływa na nasza odporność jest dieta śródziemnomorska – boga w świeże owoce, warzywa, chude mięso i oliwę z oliwek. Dieta bogata w przeciwutleniacze – podnosi odporność. Do przeciwutleniaczy zaliczamy: witaminę A, beta-karoten, witaminę C, witaminę E, cynk i selen. Produkty zawierające duże ilości witaminy C to: owoce cytrusowe, kiwi, truskawki, czarna porzeczka, zielone warzywa, pomidory, ziemniaki, brokuły, papryka zielona i czerwona oraz zielona pietruszka i kiszona kapusta. Selen znajdziemy w orzechach, nasionach, owocach morza, pestkach słonecznika czy w czosnku. Cynk znajdziemy w chudym mięsie, imbirze, pestkach dyni czy orzechach brazylijskich. Natomiast źródłem witaminy E są produkty pochodzenia roślinnego, orzechy laskowe, pestki dyni, nasiona słonecznika.

Maślanka, kefir, jogurt są naturalnymi probiotykami. Probiotyki pomagają naszej naturalnej florze bakteryjnej. A naturalna flora bakteryjna chroni nas przez bakteriami patogennymi.

Doskonałym wzmacniaczem naszej odporności jest czosnek. Poza tym czosnek zapobiega chorobom serca oraz tworzeniu się i odkładaniu płytki miażdżycowej w ścianie naczyń krwionośnych.

Kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają w zwalczaniu stanów zapalnych i wzmacniają układ odpornościowy, stąd wskazane jest spożycie tłustej ryby co najmniej raz w tygodniu.

Większość składników podnoszących naszą odporność znajdziemy w produktach spożywczych, są również dostępne w aptece jako leki lub suplementy diety. Nie każdy znosi zapach czosnku, dlatego stworzono alternatywę i można w aptece kupić czosnek bezzapachowy. Witamina C jest dostępna np. w postaci tabletek powlekanych lub rozpuszczalnych. Dostępne są także połączenia witaminy C z rutyną. Są suplementy zawierające mikroelementy takie jak: selen, cynk. Można kupić tran w kapsułkach lub w płynie ( również smakowy – np. cytrynowy). Probiotyki też możemy kupić w aptece jako leki lub jako suplementy diety.

W podnoszeniu odporności bardzo ważny jest także ruch. Wskazany jest każdy rodzaj aktywności fizycznej, co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30–60 minut. Mogą to być spacery, bieganie, jazda na rowerze, joga, gimnastyka itd. Codzienny półgodzinny spacer na świeżym powietrzu pozwala nam wzmocnić naszą odporność na infekcje.

Nasze zdrowie jest w naszych rękach. Często wystarczy zdrowa dieta, ruch i harmonia psychiczna by nie dać się przeziębieniu.

Podziel się z innymi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami

Nie przegap nowości!