„Negatywne” emocje

Nie ma „negatywnych” emocji. Emocje nie są ani dobre, ani złe, nie są ani pozytywne, ani negatywne. Taki podział sami sobie stworzyliśmy, dla naszej wygody. To jak podchodzimy do emocji sprawia, że w naszym odczuciu są albo dobre albo złe. Złość (irytacja, gniew), smutek (żal, przygnębienie), strach (niepokój, przerażenie), wstręt, wstyd i poczucie winy są w naszym życiu, i wcale nie jest nam z nimi dobrze, ale to nie oznacza, że są to złe emocje.

Za emocjami podążają pewne uczucia, myśli, nieprzyjemne reakcje. Nie należy bać się swoich uczuć. To, czego się tak naprawdę boimy, to cierpienie, które mogą spowodować tzw. „negatywne” emocje.

„Negatywne” emocje pełnią bardzo ważną funkcję w naszym życiu – informują o nadchodzącym zagrożeniu, mobilizują do działania. Emocja sama w sobie nie jest ani zła ani dobra, to nasze negatywne reakcje na niektóre emocje sprawiają, że stają się dla nas szkodliwe.

Strach i lęk ostrzegają przed niebezpieczeństwem, dzięki tym emocjom przeżyliśmy jako gatunek, złość najczęściej pojawia się gdy ktoś przekracza nasze granice itd.

Najważniejsze jest nasze podejście do emocji i sytuacji, które je wywołują. Emocje mają za zadanie mobilizować nas do działania. Powinniśmy wsłuchać się w głos wewnętrzny, co mówi, przed czym nas chroni, powinniśmy starać się zrozumieć swoje emocje. Jaką emocję wywoła dane zdarzenie, zależy zawsze od naszej subiektywnej oceny.

W momencie, w którym pojawią się „negatywne” emocje powinniśmy:

1 krok – zatrzymać się

2 krok –  zapytać siebie co się dzieję, wsłuchać w głos wewnętrzny, zaobserwować jak się zachowujemy, co czujemy, nazwać emocję ( bardzo ważne jest nazwanie emocji – uspokajamy wtedy ciało migdałowate w mózgu co pozwala ochłonąć i daje szansę na zastosowanie 3 kroku)

3 krok – należy znaleźć odpowiednią technikę poradzenie sobie z „negatywną” emocją.

Sposobami radzenia sobie z „negatywnymi” emocjami są:

  1. Medytacja
  2. Wizualizacja
  3. Kotwiczenie stanów emocji
  4. Krąg doskonałości
  5. Świadome kierowanie emocjami
  6. Przeramowanie

Inne metody:

  1. Aktywność fizyczna
  2. Joga – która łączy w sobie aktywność fizyczną, medytacje, i wizualizację

(Już niedługo wznawiamy nasze zajęcia, wkrótce więcej informacji na naszej stronie www.akademiazdrowia-ps.pl i Fb.)

  1. Stosowanie odpowiedniej diety bogatej w witaminy z grupy B oraz magnez
  2. NLP
  3. Muzykoterapia
  4. Psychoterapia

 

Jeżeli zainteresował Cię artykuł i masz niedosyt, chciałbyś więcej, zapraszam do lektury poradnika Akademii Zdrowia:

„Trudne emocje – jak sobie z nimi radzić”

Na 30 stronach prezentacji przedstawiamy same najważniejsze rzeczy na temat emocji. Poradnik zawiera część teoretyczną oraz praktyczne porady jak sobie radzić z niektórymi emocjami.

Koszt poradnika 30 zł. Zamówienia można składać przez email – kontakt@akademiazdrowia-ps.pl

 

W ofercie Akademii Zdrowia mamy również inne poradniki.

Piszemy poradniki dotyczące zdrowia psychicznego, zdrowego stylu życia, odżywiania itd., piszemy również na konkretne zamówienie.

Jeżeli jesteś zainteresowany napisz – kontakt@akademiazdrowia-ps.pl

Podziel się z innymi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami

Nie przegap nowości!