Stres a odporność

 

Świat zwolnił. Na świecie szaleje koronawirus. Z każdej strony dostajemy informacje jak się przed nim chronić:

  1. Dbać o higienę, myć ręce, często dezynfekować dotykane przedmioty i powierzchnie
  2. Unikać kontaktu z osobami zakażonymi
  3. Utrzymywać bezpieczny odstęp 1,5 m od innych osób
  4. Pozostawać w domu, unikać dużych skupisk itd.

Większość z nas siedzi teraz w domu z dziećmi i zastanawia się co będzie dalej? Czy możemy zrobić cos jeszcze? Trudno powiedzieć. Należy przede wszystkim zachować zdrowy rozsądek i być odpowiedzialnym za siebie i innych. (Zastanawiam się jak można być na kwarantannie i wychodzić z domu. Skrajna nieodpowiedzialność).

W zaistniałej sytuacji przypomnę o ogromnym wpływie stresu na nasze zdrowie. Powszechnie wiadomo, że stres obniża naszą odporność. Stres jest nieodzownym elementem naszego życia, ale w nadmiarze szkodzi. Ważne jest umiejętne radzenie sobie z nim.

Ostatnio czytałam świetną książkę. „ Mózg odporny na stres” Melanie Greenberg. Gorąco ją polecam. Szczególnie interesująca jest część praktyczna, gdzie poznajemy ćwiczenia, które mogą nam pomoc w walce ze stresem. Przytoczę za autorką ćwiczenie uważności zmysłów na łonie natury, po szczegóły odsyłam do książki:

„Spaceruj w otoczeniu zieleni. Bliski kontakt z naturą uspokaja ciało i umysł. Spacery wśród zieleni mogą zwiększać odporność organizmu na stres. Oto ćwiczenie, które możemy wykonywać podczas spacerów:

  1. Stopniowo skupiaj uwagę na tym co widzisz – kolory, światło, cień, kształty. Zauważaj wszystko co widzisz, po chwili skup się na jednym obiekcie.
  2. Skoncentruj się na tym co słyszysz – najpierw na wszystkich dźwiękach, następnie wybierz jeden z tych dźwięków, zwróć uwagę czy jest ten sam czy się zmienia.
  3. Zwróć uwagę na otaczające cię zapachy. Wybierz jeden zapach i zauważ wszystko co jest z nim związane.
  4. Zauważ co odczuwasz – słońce, wiatr, grunt pod nogami.
  5. Skup się na tym co czujesz wewnątrz ciała.
  6. Zwróć uwagę, co czują twoje stopy, kiedy idziesz…

 

Zapraszam do lektury.

Podziel się z innymi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Bądź na bieżąco z naszymi aktualnościami

Nie przegap nowości!